Dhammakaya Tempel Korsør: Hver Lørdag & Søndag
FØR MEDITATION, FOR INTERESSEREDE:
Før meditation er der mulighed for at deltage i en daglig ceremoni, hvor man giver mad til munkene i templet.
11:15 Give mad til munkene
11:20 Spise frokost sammen
12:30 Kaffe & Te
14:00 Meditation begynder
PROGRAM
14:00 Velkomst introduktion
14:05 Yoga øvelser
14:10 Chanting
14:15 Meditation
14:45 Dhamma spørgsmål
14:55 Gruppe billeder
15:00 Afslutning af dagen med kaffe og kage
På verdensplan er der 350.000.000 buddhister fordelt i flere hovedretninger.
Der hvor buddhismen er kommet frem har den tilpasset sig lokalkulturen, men har efterladt et fingreaftryk som har præget samfundet. Der er således et munkevæsen, og lægfolk. Indenfor Theravada retningen er der henholdsvis 300.000 munke i Thailand og Burma og og 20.000 i Sri Lanka. I buddhisme er enhver ansvarlig for sine handlinger, og ved at praktisere det man lærer opnås fordele i livet. Der har aldrig været kæmpet krige i buddhismens navn. Men selv om lande som bekender sig til buddhisme har været i krig, er det ikke hverken i buddhismens navn eller på baggrund af buddhismen at disse krige bliver kæmpet.
Phramongkolthepmuni (Sodh Candasaro) (1884-1959)
Den nu afdøde ledende munk af Wat Paknam Bhasicharoen var grundlæggeren af Dhammakaya meditation i 1914.
Phramongkolthepmuni blev født Sodh Mikaewnoi den 10. oktober 1884 ind i en familie der producerede ris i Songpinong distriktet i Suphanburi, en provins 100 km vest for Bangkok. I en alder af 22 år blev han ordineret som munk i Wat Songpinong i sin hjemby og fik Pali navnet Candasaro.
Som elev var Phramongkolthepmuni discipel af to traditioner i modsætning til mange af hans samtidige studerede han både i mundtligt overleveret undervisning og under dyberegående analyser af skrifterne. Dagen efter sin ordination begyndte han at studere meditation og efter sin første regntid rejste han rundt i Thailand for at studere med alle de kendte mestre på sin tid.
Sidenhen flyttede han til Bangkok for at studere skrifterne. Han modtog lektioner i hver skole, men var fortsat ikke tilfreds. I det 12. år efter sin ordination var han på Wat Bankuvieng, Nonthaburi provinsen i regntiden, hvor han begyndte at meditere for sig selv, hvor han brugte Visuddhimagga.
Han reflekterede over det faktum at han havde mediteret i 11 lange år, og havde stadig ikke forstået kernen af den visdom Buddha har undervist. På fuldmåne dagen i september 1914 satte han sig ned i templet Wat Bangkuvieng fast besluttet på ikke at afvige fra sin meditation. Det siges at hans meditation gik dybere og dybere indtil han opdagede dhammakaya som en krystalkugle i sit indre i centeret af kroppen.
Phramongkolthepmuni dedikerede resten af sit liv til undervisning og videreudvikling af dybden af meditationsteknikken. Det er den meditations teknik som i dag kendes som 'Dhammakaya meditation'. I 1916 blev Phramongkolthepmuni udnævnt til Abbot (øverste munk) Wat Paknam Bhasicharoen, hvor han afsatte tid til videre udforskning og videreudvikling af Dhammakaya meditationen, hvor han blandt andet systematiserede den gennem eksperimenter for at gøre den lettere tilgængelig for fælles gavn til glæde for flere mennesker.
Gennem et halvt århundredes tjeneste på stedet underviste Phramongkolthepmuni nye elever i Dhammakaya meditation forunden andre aktiviteter alle ugens dage. Han erkendte at der var brug for en reorganisering af den mundtlige overlevering af buddhismen, som var ved at være uorganiseret og sjælden.
Han tilvejebragte teknikken for mennesker så de selv kunne erfare teknikkens succes på egen hånd. Denne udfordring ledte til opbyggelsen af 'meditations workshop' på Wat Paknam. Formålet var at der skulle mediteres 24 timer i døgnet alle ugens dage.
Phramongkolthepmuni blev syg i 1956 og døde i 1959 i en alder af 75 år. Hans arbejde blev videreført af hengivne nonner, her i blandt Khun Yay som i dag er kendt som grundlæggeren af Wat Phra Dhammakaya.